Mamaliga sau paine in diabet

Mamaliga sau paine in diabet

Astazi voi aborda un subiect intens discutat atat in cabinet, cat si in afara cabinetului si anume consumul de mamaliga.

MAMALIGA SAU PAINE?

Exista o dezbatere continua legata de beneficiile mamaligii in comparatie cu cele ale painii. Cu toate acestea, cand este cazul sa faceti o alegere sanatoasa, intre mamaliga si paine, trebuie sa aveti in vedere ca exista foarte multe variabile pe care ar trebui sa le luati in considerare inainte de a va decide care este mai indicata pentru dumneavoastra.

Principala variabila este legata de starea dumneavoastra de sanatate.

Sa trecem in revista cateva exemple de afectiuni medicale ce va pot influenta alegerea.

BOALA CELIACA

De exemplu, o persoana cu boala Celiaca trebuie sa evite alimentele ce contin gluten. Aceasta persoana poate inlocui cu succes painea cu mamaliga, tocmai pentru ca trebuie sa evite graul, ovazul, orzul sau pe scurt glutenul.

PREDIABET/DIABET

O persoana cu glicemia crescuta sau cu diabet trebuie sa evite alimentele cu un index glicemic crescut pentru ca acest tip de alimente cresc glicemia prea repede. In concluzie diabeticii, dar si prediabeticii trebuie sa evite consumul de paine. Pentru acestia mamaliga poate fi o varianta mai buna, pentru ca mamaliga are un index glicemic moderat, de asemenea mamaliga contine mai putine glucide.

SPORTIVI DE REZISTENTA

Pe de alta parte, daca sunteti sportivi de rezistenta si sunteti sanatosi, consumul de alimente cu un index glicemic crescut va poate ajuta, in concluzie, painea, pastele si alte produse cu un index glicemic crescut pot reprezenta o optiune buna inaintea unui maraton.

Alegerea intre mamaliga si paine este dificila pentru ca implica multe variabile. In continuare voi discuta despre cateva proprietati ale celor doua alimente, pentru a va face decizia mai usoara.

MAMALIGA VS PAINE

INDEXUL GLICEMIC

Dupa cum am mai spus indexul glicemic este un numar in functie de care masuram cat de rapid si cat de mult anumite alimente pe care le consumam pot determina cresterea glicemiei.

Un index glicemic scazut este intre zero si 50, unul moderat intre 50 si 70, iar unul crescut intre 70 si o suta.

Mamaliga este realizata din malai, indexul glicemic al malaiului este de aproximativ 68, ceea ce inseamna ca este la limita superioara a indexului glicemic mediu, insa 100 grame de mamaliga contin circa 15 grame carbohidrati.

Painea alba are un index glicemic de 72, ceea ce se incadreaza in zona cu index glicemic mare. De asemenea 100 grame de paine alba contin 50 grame de carbohidrati.

Teoretic daca ati consuma numai 100 grame mamaliga sau numai 30 grame paine pe zi, glicemia nu va creste foarte mult. Problema apare cand depasim aceste cantitati si in general le depasim.

GLUTEN

Pe de alta parte mamaliga nu contine gluten si se poate consuma in siguranta de persoanele care au intoleranta la gluten sau boala Celiaca. Painea este produsa din grau ceea ce inseamna ca ea contine gluten.

CALORII

Daca ne uitam la numarul de calorii pentru 100 de grame, painea iese in dezavantaj avand mai multe calorii in comparatie cu mamaliga. Pentru 100 de grame, painea alba are in general 265 kilocalorii, iar mamaliga clasica are 70 de kilocalorii. Bineinteles ca puterea calorica a mamaligii creste la circa 350 kilocalorii in cazul in care modificati reteta clasica si ii adaugati unt, branza si alte ingrediente.

VALORI NUTRITIVE

Din punct de vedere nutritional, in mod tipic mamaliga contine:

  • glucide;
  • proteine;
  • sodiu;
  • vitamina A;
  • mici cantitati de vitamina B.

Painea alba contine:

  • glucide;
  • proteine;
  • grasimi;
  • sodiu;
  • calciu;
  • o cantitate suficienta de vitamina B;
  • cantitati mici de magneziu, fosfor si zinc.

Dupa cum se observa din punct de vedere nutritional painea este mai hranitoare in comparatie cu mamaliga, in acelasi timp contine gluten care nu este bun daca aveti intoleranta la gluten.

De asemenea majoritatea oamenilor consuma mai mult de 30 de grame de paine pe zi ceea ce inseamna o incarcatura glicemica prea mare si cresterea riscului de a dezvolta diabet, de a creste in greutate, de hipertensiune si alte afectiuni.

CONCLUZIA

Daca ati auzit ca mamaliga reprezinta in orice conditii o alegere mai buna in comparatie cu painea, lucrurile nu stau chiar asa. Ambele alimente au atat avantaje, cat si dezavantaje prin care influenteaza starea de sanatate in mod diferit. Faceti alegerea care i se potriveste cel mai bine organismului dumneavoastra.

Va invitam sa lecturati si articolul nostru: Cafeaua este sanatoasa daca …

Nu uitati sa dati Like paginii noastre de FaceBook: Diabetolog.

Pentru Dr. Petrache accesati:

Pentru tutoriale GRATUITE despre diabet si stil de viata sanatos accesati canalul de YouTube: Dr. Petrache.

Reteta pe care v-o propun colegii de la Retete pentru diabetici poarta un nume exotic: Frittata cu branza si legume.

One comment

  • Viorel Huscariu

    Normal cita mămăligă poate mînca un diabetic și cu ce medicament se poate înlocui Megan
    Va mulțumesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.